tisdag 15 juli 2008

Vintage är inte bara helrätt var det gäller modet utan minst lika rätt när det gäller inredningen just nu. Om du har tid och möjlighet nu i sommar så passa på att besöka auktioner och antik- och prylmarknader. Fynda något gammalt och billigt som kanske inte ser mycket ut för världen...men med din kreativitet, kanske lite färg och lite dekor så kan du skapa de mest personliga och rätta prylarna. Själv är jag absolut ingen pyssel- och knåpperson, men att få till det med något gammalt charmigt känns inte allt för jobbigt. Så i sommar ska jag försöka hitta något litet bord/byrå som jag sen tänkte måla i en matt färg för att sen ha som sängbord. Ja möjligheterna är ju oändliga vad det gäller att fixa till gamla saker och var absolut inte rädd att använda färger som är oförväntade och sticker ut... kan bli riktigt snyggt med en lilafärgad lampfot mitt bland dina annars kanske enkla och stilrena saker.
Jag har letat upp några bilder för att ge dig inspiration.

1. Ett trasigt vinglas kan få bli fot till en kopp...se till att slipa bort så mycket av den gamla kupan och sen är det bara att fästa med glaslim
2. Sprutmåla gamla vinflaskor i både matt och högblank färg, låt gärna korken sitta kvar i någon flaska när du sprutmålar den...övriga blir ljusstakar
3. Olika vackra gamla vaser blir till ett fint stilleben när de står i grupp...färgmatchat blir snyggt!
4. Några gamla resväskor på varandra blir som en annorlunda byrå...kan vara fint att limma på någon vacker tapetbit på väskornas lock
5. En gammal hink blir fin till toarullarna på toan..eller kanske som tidningskorg
6. Fint gammalt udda porslin..eller annat porslin också för den delen..är synd att gömma i skåp, så gör ett fint stilleben på en bänk av det du har
7. Köp en gammaldags, en sån som är klädd, sladd för taklampor..slå en lös knut mitt på och skruva i en glödlampa...vem har sagt att man måste ha en lampskärm...

Bilder Living etc











Inga kommentarer: