fredag 24 juli 2009

Spännande arkitektur

Ni som brukar följa min blogg vet att jag fascineras av spännande arkitektur och arkitektur som sticker ut. Det är inte bara att jag tycker att husen kan vara helt makalöst häftiga i sig, nej spännande arkitektur innebär också nästan alltid spännande interiörer och i bostadshus läckra lägenheter...och det i sin tur innebär möjligheter till fantasiska möjligheter till läckra inredningar och till sist ett underbart boende. Nu såg jag ett sånt hus igen, det är den tyska arkitekten Ole Scheeren på Office for Metropolitan Architecture som har ritat och designat den här skyskrapan i Bangkok, Thailand. Du kan läsa mer om projektet här. Visst är avsatserna och terrasserna fina med massor av ljusinsläpp från de många och stora fönstren.
Varför byggs det inte mer sånt här här hemma? Var ligger fegheten och vilka är de stora bromsklossarna?
Jag som bor i närheten av Östermalmstorg och ofta passerar torget ser just nu bygget av det nya huset på Folkans tidigare tomt...det har varit många turer innan man till sist fick byggklart på den nya byggnaden...och vad blir det?..jo en stor urtrist koloss... Själv hade jag hoppats på något mer spännande, något i stil med den här byggnaden, ja ingen skyskrapa såklart men varför inte lite spännande med terrasser och mycket glas?.. Ja, ja vi kanske inte är mogna för det ännu!...







Inga kommentarer: