torsdag 21 januari 2010

Formex vår/sommar 2010

Jaha då har jag precis avverkat Formex mässan för den här gången. Det stora temat var ateljekänsla. Ja om ni har missat det så kan jag berätta att sen en tid tillbaka har ateljekänslan i inredningen varit det stora i branschen... och nu slår det stort och publikt. Ja tänk er en konstnärs atelje eller en kreativ vindsvåning i Paris med stora takfönster, stort bord med massor av burkar med pennor och penslar, stora ritblock en och annan provdocka...rörigt och charmigt i ljusa vita toner... vi rör oss i gränslandet mellan konst och formgivning och du mixar och trixar precis som du vill... ungefär så ska det gärna se ut just nu. Le Studio kallar Moderådet det hela och de pratar också om två andra stilar.
New Order-Nary vanligt är vackert och ingen retusch behövs, allt behöver inte vara så stylat. Fundera över vad du lägger din tid på, rejäla råvaror, rekorderligt hantverk. att tillverka något är kul och större än glädjen att ha pengar till att köpa det som någon annan redan har färdigställt. Det unika vill man åt, helyllepersonen välkomnas och ord som äkta och genuin får förnyad slagkraft.
Och
Enginereed Chroma med grunden i vetenskaplighet och noggrann stramhet går det att få ihop mängder av färger till en vilsam, intellektuell enhet. Stilen är oväsentlig, bara färgerna är många och geometriska. Ja lite färg piggar upp...mer färg piggar också upp...och säkert är att glad blir man i alla fall glad av färginjektionerna...
Massor av bilder tog jag också så ni kan se vad jag menar och se vad jag såg... Bröllopsyran var så klart i full gång också och Den Officiella Bröllopsserien presenterades, men den visar jag i morgon...


Pressfrukosten var skapad av kocken
Rune Kalf-Hansen. Och både mat och
dukning var gjorda av produkter som
har ett hållbart tänk...ekologiska råvaror,
återanvänt och tanken är att här ska inget
slängas.








Entrétorgsutställningen - Creative Flow - ja här
ser ni tankar kring det kreativa rummet....Ateljekänslan






I Young Designers monter fanns allt
från bord och golvlampa med plats
för växtkraft i mitten till sköna böljande
väggar som skapats med hjälp av formar
som sätts upp på väggen före tapetseringen

Kamelos monter kändes så fräsch
att jag blev påmind om att
snart snart snart är det vår

Likaså Paradis Verkstans härliga
vårliga monter

I KNITTED BY MEs monter hittade
jag min kompis Catti som tillsammans
med Cecilie står bakom företaget som
ger ut smarta stickböcker och stickkit.
Blir du sugen på en lika fin poncho som
Catti har på sig så kan du köpa allt som
behövs för att sticka en Här

Blommigt var det i Marios monter





Handmade - Craft selected by Formex & K.H.V.C -
hette en utställning där det fanns massor av
Nordisk hantverkskonst

Sagaform visade en ny form på grillspettet,
kul och roligt med något nytt för sommarens grillning


Hos Indoor Outdoor Scabdinavia såg jag de
här betong möblerna som var tillverkade av
ett material som gjorde det betydligt lättare
än ren betong....toppen med tanke på att
betong kan bli tungt!....ja minst sagt tungt...


Så såg jag en liten kaktusodling i en skottkärr...roligt!

1 kommentar:

Sassa sa...

Hej Annette,
Har tagit tre bilder från dig och lagt in på min blogg!!
Två är mina leverantörer MAIRO och KAMELO . Men stickmontern med din kompis var så fin och inspirerande att jag måste besöka henne på lördag!! Verkar som du blev inspirerad och det är just vad jag längtar efter !! Din blogg är toppen!!
Ha det gott önskar Sassa