torsdag 18 mars 2010

Difference piffar till öldrickandet

Tre karaktärer, tre glas och tre brygder...vad var vi som var på Orrefors och Spendrups presslunch uppe i Riddarsalen på Münchenbryggerit i går bjöds på. Jag ska erkänna att jag är ingen öldrickare i större format, en kall öl en varm sommardag kan det på sin höjd bli för min del. Men jag har förstått att det är något på gång vad det gäller öldrickandet. Nu hinkas det inte bara öl för den berusande känslan, nej nu findricks det öl också. Det provas öl, varje rätt kräver sin öl och nu har Orrefors formgivare Eriks Lagerbielke i nära samarbete med bryggaren Johan Spendrup och dryckesexperten Bengt-Göran Kronstam tagit fram tre nya ölglas. Glasen ingår i Orrefors serie Difference och glasen är framtagna till ljus lager/pils, ale och mörka öl. Under lunchen fick vi prova de olika ölen i rätt glas till rätt mat, allt för att uppleva skillnaden och smakerna. Och visst smakade olika öl olika i olika glas och visst förändrades karaktären och smaken beroende vad jag åt... men mer än så kan inte jag som den modesta öldrickare jag är inte säga, men jag får lära mig! Glasen var i alla fall betydligt finare än en trist ölsjdel.

Inga kommentarer: