fredag 9 juli 2010

Nytt från Ikea

Så här mitt i sommaren brukar Ikea presentera lite nyheter, och i dag fick jag pressinfo om en del nyheter. Har valt ut några som jag tänkte visa er här.

Textilkollektionen Birgit, design Malin Åkerblom, med gardiner, kuddar, påslakan och filtar med inspiration från svenska hem, broderier, vävteknik och naturen. Och gillar du den hemvävda broderade stilen tror jag att du kan gilla den här kollektionen. Inte riktigt min stil, men jag gillar kombinationen av de olika mönstren och färgerna.

Om det är en sak som jag tycker att Ikea alltid varit dåliga på så är det finishen på bordsunderreden, lampfötter, detaljer, ben till soffor och fåtöljer mm. Så jag blir glad när jag ser att de nu gör en uppryckning på den delen. Har sett att de kommit med lampor med kromade detaljer bl a och nu också lite snyggare ben/ram till, som här, soffan Karlstad. Karlstad soffan har också fått ett bredare sortiment av avtagbara klädslar. Bra jobbar, mer sånt!


Bråtveit med huvudgavel, bäddmadrass och resårbotten ser riktigt sommarfräsch ut. Kanske något för sommarhuset.

Jag är en sån där som gillar och håller mig till det stilrena och ljusare färgskalan i bad, dusch och spa, ja på det mesta där hemma faktiskt. Men visst kan jag tycka att det är härligt att titta på glada färger. Och gillar du färgprakt till badet så presenterar de en kollektionen Hären med en massa färgstänk.



Så fick jag en liten tjuvkik på oktobernyheter vad det gäller textilier/metervaror. Monalis heter de här textilierna som designats av Kristine Mandsberg. Titta på mönstren och se så detaljrika och fina de är. Men åter igen, inte riktigt min smak. Eller, jag kan ofta tycka att mönstren är helt fantastiska på Ikeas textilier, men jag kan aldrig hitta en plats att ha dem hemma hos mig. Men då är det tur att jag har det jobb jag har och kan använda det i mina stylingjobb, då olika stilar ska visas och ge läsarna till tidningen inspiration.

Bräda, design Sarah Fager, är ett laptopstöd eller varför inte en frukostbricka till frukosten på sängen.

Sovrumsserie Birkeland, design Johanna Asshoff och Hanna Brogård, är en serie som väl tilltalar den nostalgiska och romantiska person bäst.

Och så det eviga problemet förvaring och sortering. Vet ni att just förvaring är ett av de största problemet som många av mina kunder har, när jag som inredare kommer till dem och ska inreda deras hem. Pluggis heter de här boxarna som finns i flera storlekar men är ändå stapelbara. Och vill du ha en papperskorg där du kan sortera på en gång så kan de här funka.

Har du en gång haft belysning i din garderob så vill du gärna inte vara utan det igen. För hur lätt är det att hitta rätt strumpor i en mörk garderob... Den här lysrörsbelysningen Kompement är designad för Ikeas Pax, men kanske att den passar bra i andra också.

1 kommentar:

Therese sa...

Heej! jag googlar på soffan karlstad och hittar ditt inlägg. Såg även den snygga ramen du skrev att ikea hade fått in till soffan, den i silver. Men jag kan inte hitta den på ikeas hemsida. Vore jätte tacksam on du ville visa vart du hittade den :) Hör gärna av dig, theresehammarstrom@hotmail.com Tack på förhand! MVH Therese